Travel Magazine

ETOA: Roma a dublat taxa de staţiune

O familie de patru persoane, cazată patru nopţi la un hotel de 4 * în Roma, trebuie să plătească acum taxa hotelieră locală de 96 €; luna trecută ar fi fost € 48. Autorităţile din Roma au prezentat inițial impozitul („Tassa di Soggiorno”) în urmă cu patru ani. De la 01 septembrie, acesta a fost dublat. Roma a dat un preaviz de cinci săptămâni la economia globală a vizitatorilor, al cărei cicluri de planificare sunt măsurate în ani. Camerele hotelurilor au fost vândute la un anumit preţ şi acum trebuie să perceapă altul, măsura fiind practiv o impunere la o tranzacție deja finalizată.

Taxă bruscă, neaşteptată
Industria turismului reevaluează angajamentul produselor de marketing care includ Roma. Jennifer Tombaugh, președintele companiei Tauck, a declarat că: „Am început deja să vindem pachetele noastre de vacanţă 2015 la preţuri calculate, care nu includ majorarea taxei propuse, Modelul nostru de business nu ne permite să revenim la clienţii noştri cu preţuri majorate sau cu suprataxe. Odata ce creşterea intră în vigoarem aceasta va avea un efect imediat şi nociv liniei noastre de business. Acum suntem nevoiţi să reluăm toate planurile de marketing privind promovarea Romei şi a Italiei, în loc să ne axăm fondurile pentru promovarea altor destinaţii, care ne-ar oferi o rentabilitate mai mare investiţiei noastre.”

Nu a existat nicio explicaţie pentru această creştere bruscă. Austeritatea fiscală cere rigoare și transparență: creşterea unei taxe este privită ca pe-un răspuns rațional la situația financiară actuală, iar orașul ar trebui să-şi explice decizia. Turiştii au devenit contribuabili involuntari, fără beneficiu sau posibilitatea de a spune ceva, fiind puşi practic în faţa faptului împlinit.

„Lipsă de monitorizare şi analiză a impactului”
Sectorul turistic privat este esenţial în strategia de marketing a oraşului şi, cu toate acestea, el este deseori ignorat în procesul de luare a deciziilor în sectorul public. Cele mai multe dintre taxele impuse astfel sunt administrate la un nivel sub-național şi pot scăpa de sub control. OCDE (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare) concluzionează că „a existat o lipsă de monitorizare, evaluare și analiză a impactului impozitelor și stimulentelor legate de sectorul turistic, acestea fiind necesare pentru a se asigura îndeplinirea obiectivelor stabilite, fără a afecta negativ competitivitatea.

Taxele din turism afectează, pe lângă preţul vacanţelor, şi locurile de muncă. Modul de trai al multor oameni depinde de industria turistică pentru ca astfel de hotărâri să fie luate pe nepusă masă şi, mai ales, fără o perioadă corespunzătoare de consultare, urmată de o înștiințare adecvată privind schimbarea. În Berlin, persoane fizice și juridice sunt scutite de la plata impozitului pe pat dacă aceştia au încheiat un contract cu hotelul, înainte de anunţul privind introducerea taxei de oraș.

Franţa a refuzat adoptarea unei taxe asemănătoare
Franța, din dorinţa de a-şi păstra titulatura de cea mai populară destinaţie de vacanţă din lume, a refuzat o propunere parlamentară emisă în luna iunie, care cerea o majorare a impozitului pe sejururile la hotel. Refuzul s-a hotărât la insistenţele lui Laurent Fabius, Ministrul Afacerilor Externe și Dezvoltare Internațională, care a descris porpunerea ca fiind „periculoasă şi total contrar promovării turismului, un domeniu cu prioritate pentru stabilitate şi crearea de locuri de muncă.” Recunoscându-i importanţa, Franţa a lansat recent un plan cu 30 de puncte, cu viitoare investiţii.

Roma, la ananghie
Tom Jenkins, directorul ETOA (Asociaţia Europeană a Touroperatorilor), a declarat că: „În timp ce taxa este sigură, tursmul nu este. Turismul se bazează pe planificări, pe taxe previzibile întocmite şi prezentate prealabil turistului. Finanţele Romei trebuie să fie într-o situaţie disperată pentru a recurge la o astfel de mişcare. Un preaviz de cinci săptămâni este o admitere a eşecului în planificarea financiară. Recent, Ignazio Marino, primarul Romei, a insistat pe bună dreptate, că turiștii sunt în siguranţă şi bineveniţi în oraşul său. Însă buzunarele lor nu sunt în mod cert în siguranţă din cauza administrării lui.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *