Turiștii care vizitează Europa sunt așteptați să cheltuiască 800,5 miliarde de euro în 2024, cu 13,7% mai mult față de 2023, conform noului raport trimestrial „Tendințe și Perspective ale Turismului European” al Comisiei Europene de Turism (ETC), publicat săptămâna care s-a încheiat.
Raportul, care se referă la al doilea trimestru al anului 2024, arată că această creștere a cheltuielilor demonstrează o recuperare puternică pe piața turismului, cu sosiri și nopți de cazare care depășesc cifrele din 2019 în prima jumătate a anului 2024.
Conform ETC, nivelurile mai ridicate de inflație ar putea crește în mod natural cheltuielile nominale, dar cererea crescută pentru călătorii și organizarea mai multor evenimente de mare amploare au contribuit și vor continua să contribuie la creșterea cheltuielilor.
Pe piața europeană, destinațiile din sudul Europei și Mediterana au înregistrat creșteri notabile ale sosirilor și au rămas lideri regionali, impulsionate de Serbia, Malta și Portugalia.
Dintre destinațiile care au raportat date pentru acest an până acum, toate, cu excepția a trei, au înregistrat o creștere a cheltuielilor de intrare mai mare decât nivelurile din 2019. Pe lângă o recuperare mai rapidă a cererii decât media europeană, economiile sud-mediteraneene au înregistrat și cheltuieli de călătorie de intrare recuperate.
Acesta este cazul pentru Spania, Grecia, Italia, Portugalia și Turcia. Cipru, care a reușit să-și diversifice mixul de piețe sursă, încă nu are turiști ruși din perspectiva cheltuielilor, cheltuielile de intrare fiind aproape, dar nu chiar, la nivelurile de dinainte de pandemie.
Industria turismului din Europa și-a continuat recuperarea în al doilea trimestru al anului 2024, cu sosiri străine în creștere cu 6% și nopți de cazare în creștere cu 7%, ambele depășind cifrele din 2019 și reflectând o creștere anuală de 12% și, respectiv, 10%. Creșterea este impulsionată de călătoriile robuste intra-regionale din Germania, Franța, Italia și Țările de Jos.
Datele de la începutul anului indică faptul că atât destinațiile tradiționale, cât și cele non-tradiționale din sudul Europei și Mediterana continuă să fie cele mai populare alegeri pentru turiștii din Europa.
Creșteri notabile ale sosirilor comparativ cu nivelurile din 2019 au fost înregistrate în destinații mai puțin cunoscute, cum ar fi Serbia (+40%) și Bulgaria (+29%), precum și în favoritele de lungă durată, inclusiv Malta (+37%), Portugalia (+26%) și Turcia (+22%). Grecia a urmat Turcia, clasându-se pe locul șase, cu o creștere de 20,4% a sosirilor în aceeași perioadă.
Este remarcabil faptul că sosirile internaționale peste noapte în Grecia sunt prognozate să crească anul acesta și în comparație cu 2019 cu 22%, fiind incluse în top cinci al acestei categorii, urmând Albania, Serbia, Muntenegru și Portugalia.
Țările nordice arată, de asemenea, o atractivitate în creștere, cu nopți străine în creștere în Danemarca (+38%), Norvegia (+18%) și Suedia (+9%). Acest lucru indică un succes tot mai mare în afara sudului Europei și în destinații relativ mai scumpe.
În schimb, regiunea baltică continuă să se confrunte cu dificultăți, Letonia (-24%), Estonia (-16%) și Lituania (-15%) având încă sosiri internaționale mult sub nivelurile din 2019.
Conform raportului ETC, provocările semnificative continuă să afecteze sectorul călătoriilor. Profesioniștii din turism menționează creșterea costurilor de cazare, operațiunile de afaceri și zborurile, alături de lipsa de personal, ca fiind probleme majore. În ciuda impactului lor continuu, aceste provocări s-au redus comparativ cu trimestrul precedent.
Creșterile costurilor au dus la o creștere generală a cheltuielilor de călătorie. Cele mai semnificative creșteri ale cheltuielilor pentru anul în curs și în comparație cu 2019 sunt în Spania și Grecia, ambele cu 25%, Italia (20%) și Franța (16%). Alte țări, cum ar fi Croația, Bulgaria și România, se așteaptă să vadă durate de ședere medii mai lungi în 2024 decât în anul precedent, ceea ce va duce, de asemenea, la creșterea veniturilor din turism.
Deși SUA rămâne cea mai performantă piață sursă din afara Europei, există o creștere notabilă și din piețele din Asia de Est, în special din China.
După cum se menționează în raportul ETC, orașele europene atrag în mod deosebit vizitatorii chinezi, deoarece se așteaptă ca China să devină piața cu cea mai rapidă creștere ca sursă pentru destinațiile urbane în 2025, depășind SUA.
Există, de asemenea, o creștere a numărului de călători care aleg călătoriile în afara sezonului și destinații mai puțin cunoscute, impulsionată de căutarea de experiențe unice, autentice.
Notabil, Albania și Muntenegru au înregistrat o creștere remarcabilă a cotei de piață, cu 86% și, respectiv, 31% din 2019.
Travel Magazine