Travel Magazine

Mituri despre mancarea servită în avion

preparing food in the kitchen aircraft
preparing food in the kitchen aircraft

Există oare vreun aspect al călătoriilor cu avionul care să fie mai ridiculuzat decât mâncarea servită în avion? Mesele din timpul zborului sunt ținta glumelor proaste chiar și atunci când diverși bucătari celebri sunt angajați pentru a reconsidera meniul și pentru a aduce farmecul culinar înapoi la înălțimi. Sunt mâncărurile oferite aici chiar atât de rele? Aici avem cinci mituri pe care le vom combate:

1. Toate mesele luate în avion sunt cu mâncare congelată și re-încălzită după câteva ore.

Într-adevăr, multe dintre acestea sunt congelate și încălzite apoi la bordul avionului. Dar „nu toate sunt congelate” spune Heather Poole, o însoțitoare de zbor, autoarea cărții Cruising Attitude, care atrage atenția asupra faptului că „servim și salate și sandwichuri în funcție de zbor.”
Deasemenea, termenul de „alimente congelate” nu descrie întregul proces așa cum se cuvine. Karen May, de la United Airlines, declară: „în cazurile în care trebuie să preparăm și să răcim mâncărurile, adeseori folosim metoda sous-vide,” metodă prin care alimentul este sigilat în pungi de plastic care sunt apoi vidate, după care acesta este gătit încet. Deasemenea, fiecare ingredient este tratat diferit. Nikos Loukas este un consultant de zbor experimentat, care spune: „puiul este preparat prin o procedură strictă, ce implică aducerea cărnii la o anumită temperatură, după care este răcit brusc pentru a se încerca menținerea nivelului de umiditate din carne.”
Fea_037_Hke_00
Deasemena, acesta recunoaște că sunt și alți factori ce contribuie la gustul cărnii de pui servită în timpul zborului, de la „procesul de re-încălzire din aer, setările cuptorului din diferitele avioane, sau lăsarea puiului puțin prea mult timp în cuptor.”

2. Este posibil să fie și mâncare bună în avioane, dar aceasta este dată doar clasei I sau business, și nu celor de la clasa a doua sau economy.

Aceasta este una dintre cele mai îndelungate convingeri, și nu chiar fără o bază.
„Pasagerii plătesc foarte mulți bani pentru a sta la clasa I, nu credeți?” întreabă Poole. „Mă refer la faptul că ar trebui să primească ceva în schimbul unei sume atât de mari de bani.”
Ironia desigur, este că în timp ce unii oameni plătesc mai mult ca să zboare în partea din față a avionului, este posibil să își dorească ceea ce este servit în spate.
„Nici nu pot să vă spun câți pasageri de la clasa I ne vor întreba dacă pot primi o gustare de la clasa economy” spune Poole.
Dar Nikois Loukos, care degustă în mod constant preparatele din avioane, are o opinie mai vastă asupra acestora. El își amintește de „opțiunea Homar Thermidor, disponibilă la Singapore Airlines, pe care am fost destul de norocos să o degust la clasa I, și da, a fost memorabilă. Totuși, sunt câteva companii aeriene care fac tot posibilul pentru a oferi o masă de calitate și la clasa economy.”
El menționează câteva preparate la Turkish Airlines, bibimbap la Korean Air, preparate inspirate din mâncarea tradițională grecească la Aegean Airlines, și programul „Gustul Elveției” la Swiss International Airlines.
IMG_4786
Dacă ești în continuare convins că mesele de la categoria economy nu vor fi gustoase, Loukos îți sugerează că există o alternativă, fără a-ți aduce pachețelul de acasă.
„Poți oricând să plătești pentru a schimba categoria mesei de la economy la ceva mai bun” menționează el, o tactică cu care americanii nu sunt foarte familiari. „Companiile aeriene cum ar fi Air France, KLM, Austrian Airlines, Aer Lingus și British Airways oferă acest serviciu, unde vei putea comanda o masă de la clasa business la clasa economică pentru o anumită taxă. Majoritatea acestor mese costă de la 15$ în sus, și unele dintre ele sunt proaspăt-preparate, chiar înainte de decolare.”
Loukos adaugă totuși: „chiar și cei ce călătoresc în spatele cortinei în cabina premiun pot primi tot o masă congelată și reîncălzită. Am avut parte de preparate călduțe și la clasa business, deci nu totul este perfect pe locurile din față.”

3. Unele preparate nu ar trebui niciodată să ajungă în aer, dar companiile aeriene continuă să le servească

„Acest lucru îmi amintește de legumele marinate pe care le-am servit la clasa business o lună de zile” spune Poole. „Am pășit în avion și aproape că am murit. Mirosul era îngrozitor. Dar gustul era excelent. Chiar și așa, nu a meritat din cauza mirosului puternic.”
La United, Karen May spune că cei de la catering încearcă să fie proactivi și că „bucătarii noștri reduc pe cât posibil folosirea ingredientelor cu miros puternic, și evită preparatele ca sosul de unt și mâncărurile prăjite, care nu stau foarte bine la 9000 de metri.”
7983836_orig
Cât despre Nikos Loukos, acesta recunoaște că „Deși în timpul zborului am degustat câteva preparate cu fructe de mare excelente, majoritatea timpului nu prea m-am bucurat de ele. Nu cred că toate tipurile de pește sunt adecvate pentru mesele la înălțime. Peștele se poate usca foarte rapid în timpul zborului. Majoritatea furnizorilor de preparate alimentare renumiți ce lucrează cu companiile aeriene vor știi ce preparate sunt potrivite pentru un zbor sau nu.”

4. Mai bine mănânci mâncare de la fast food decât cea pe care o servesc companiile aeriene.

Asta depinde pe cine întrebi. May de la United Airlines spune că mâncarea servită de compania ei este de o calitate mult mai bună decât ai crede, chiar și la clasa economy.
„În timpul zborurilor care oferă meniu la alegere clienților United Economy, pasagerii pot alege o varietate de snacksuri premium și, în multe cazuri, alimente proaspete.”
O modalitate mai științifică devine acum norma în Europa, unde noua legislație cere companiilor de catering aeriene să le ofere pasagerilor informații nutriționale la fiecare masă servită. Astfel, pasagerii pot lua o decizie informată.
Heather Poole are o abordare mai practică și spune că „depinde de foarte multe lucruri cum ar fi: compania aeriană, cât de lung este zborul, perioada zilei, ruta, sau dacă locul este la clasa I sau a II-a. Zborurile mai îndelungate au întotdeauna alimente mai bune decât zborurile scurte, și orice zbor sub trei ore este considerat scurt. Zborurile internațioale deasemenea vor avea întotdeauna mâncare mai bună decât cele interne, chiar dacă timpul de zbor este aproximativ același.”
IMG_1064
Ce fac însoțitoarele de zbor? Poole recunoaște că „Dacă nu sunt în întârziere, încerc să nu depind de compania aerioană când vine vorba de mâncare atunci când călătoresc, chiar dacă lucrez în acel zbor. Acum sunt o mulțime de locuri excelente (în aeroporturi) unde se poate mânca – locuri ca Tortas Frontera în Chicago și La Carreta în Miami.”

5. Mâncarea oferită de companiile aeriene este făcută în așa fel încât să te relaxeze și chiar să te adoarmă

Chiar dacă acest lucru a fost sugerat de mulți observatori ani întregi și uneori chiar privit ca o conspirație a companiilor aeriene, Loukos susține „cred că acesta este un mit foarte vechi care a fost transmis de la o persoană la alta.”
Însoțitoarea de zbor Heather Poole, cu vechime de peste două decenii, întrebată despre acest mit, este puțin mai directă în comentarii: „Ce-i asta, fantezia unei însoțitoare de zbor?” întreabă ea. „Cred că liniile aeriene sunt mai interesate de economisirea banilor decât de a face pasagerii să adoarmă.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *