Cea mai mare cale ferată va fi şi mai aproape de Muntele Everest, când China va inaugura, luna aceasta, o porţiune care leagă oraşele tibetane Lhasa şi Shigatse. Traversând văi, munţi şi apropiindu-se de gheţarul „hrănit” de Râul Brahmaputra, linia de cale ferată va oferi vederi spectaculoase spre vârfuri acoperite de zăpadă și platouri maiestuoase, aflate de-a lungul traseului din capitală Tibetului (Lhasa) spre Shigatse.
Transport feroviar la 3.800 metri
Şina este o extensie a liniei Qinghai-Tibet – o minune a ingineriei, considerată în 2006 „cea mai apropiată porţiune de cale ferată de cer”, după ce a efectuat primul transport de pasageri la peste 5.000 de metri altitudine. Lucrările la şina ferată de 2.1 miliarde dolari, de pe acoperişul lumii, au început în 2010, iar luna aceasta urmează să aibă loc inaugurarea. La deschiderea oficială, traseul le va asigura pasagerilor legătura de la Beijing spre Shigatse, o poartă de acces la Everest, care se află la doar 240 km distanţă, la granița cu Nepal, şi la o altitudine de 3.800 metri.
Suolang Deji, un ofițer al departamentului de turism Shigatse, a declarat pentru CNN că această cale ferată va fi inaugurată la sfârșitul lunii august și va transporta iniţial vizitatori din China. „Primul lot de turiști sunt din provincia Shandong”, a spus aceasta.
Investiţie uriaşă
Odată cu apariţia căii ferate, călătoria din Lhasa spre Shigatse scuteşte cinci ore de condus la altitudini ce variază între 3.600 şi 4.000 de metri. Timpul estimat pentru parcurgerea traseului cu trenul este de două ore. Calea ferată este parte dintr-un mare program chinezesc de investiţii în infrastructura pe teritoriile ţării şi este privit ca un efort de consolidare a controlului politic şi economic al regiunii autonome Beijing.
Turiştii, suspuşi unor controale rigide
Aceste investiţii nu au fost privite cu ochi buni şi unii tibetani, care susţin că China le-a invadat pământul în 1950 şi care contestă cererea Beijingului conform căreia platoul Himalaya a fost parte din China. Tensiunile politice înseamnă că accesul la calea ferată va fi atent monitorizat, iar turiştii non-chinezi vor fi supuşi unor controale rigide.
În plus faţă de vizele pentru China, turiştii străini trebuie să obţină şi permise speciale pentru a intra în Tibet, iar cerinţele şi disponibilitatea acestora se schimbă des şi destul de brusc. Aşadar, orice speră că călătorească cu trenul pe ruta Shigatse-Everest- Nepal va trebui să se înhame cu mult calm şi multă răbdare pentru a trece de regulile birocraţiei.
Gina Rotaru