Travel Magazine

Drepturi consolidate pentru turiști în acordul UE privind pachetele turistice

Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu privind revizuirea directivei privind pachetele de servicii de călătorie, care își propune să facă protecția turiștilor mai eficientă. Un astfel de pachet este creat atunci când un organizator combină cel puțin două servicii turistice diferite (cum ar fi transport, cazare sau închiriere de mașini) vândute la un tarif total. Pachetele sunt achiziționate atât online, cât și offline, și pot fi oferite de operatori turistici, agenții de turism, companii de transport sau alte companii autorizate.

Acordul întărește drepturile consumatorilor, reduce povara pentru operatori și clarifică obligațiile organizatorilor de pachete în ceea ce privește rambursările, protecția în caz de insolvență și utilizarea voucherelor.

Clarificarea definiției „pachetului de servicii de călătorie”
Noile reguli simplifică directiva prin excluderea din sfera de aplicare a aranjamentelor de călătorie legate (linked travel arrangements), ajustând și clarificând definiția unui „pachet” și introducând cerințe de informare în anumite situații care nu duc la crearea unui pachet.

Informații îmbunătățite pentru călători
Noile norme îmbunătățesc și clarifică informațiile pe care călătorii trebuie să le primească înainte, în timpul și după călătorie. Acestea includ detalii despre metodele de plată disponibile, cerințele relevante privind pașaportul și viza, accesibilitatea pentru persoanele cu mobilitate redusă și taxele de reziliere în caz de anulare. Directiva actualizată include, de asemenea, informații îmbunătățite pentru călători în cazul insolvenței organizatorului. În plus, noile reguli introduc obligația ca organizatorii să dispună de proceduri de gestionare a reclamațiilor.

Drepturi de anulare a pachetului turistic
Acordul clarifică drepturile călătorilor atunci când decid să anuleze călătoria înainte de plecare din cauza unor circumstanțe extraordinare și inevitabile (forță majoră). În astfel de cazuri, călătorii ar trebui să poată anula fără a plăti o taxă de reziliere. Ce constituie ‘forță majoră’ va fi determinat în funcție de fiecare caz în parte.

În plus, acordul clarifică obligațiile organizatorilor atunci când anulează un pachet. Organizatorii trebuie să ramburseze călătorul în termen de 14 zile.

Directiva actualizată introduce posibilitatea voluntară de utilizare a voucherelor, întrucât organizatorii pot oferi călătorilor vouchere în loc de rambursare, dar călătorii au dreptul să le refuze. Voucherele trebuie să aibă o valoare cel puțin egală cu cea a rambursării, să fie valabile maximum 12 luni și să poată fi transferate o singură dată. Călătorii trebuie să le poată folosi și pentru a achiziționa unul sau mai multe servicii de călătorie oferite de comerciant. Voucherele vor fi acoperite de protecția în caz de insolvență.

Compensație în caz de insolvență
Dacă motivul anulării este insolvența comerciantului, rambursarea trebuie făcută în termen de șase luni. Statele membre pot stabili termene mai scurte. Perioada de rambursare poate fi prelungită la nouă luni în situații justificate (de exemplu, un număr neobișnuit de mare de cereri într-un timp scurt, sau atunci când insolvența afectează pasageri din diferite state membre). Directiva actualizată va acoperi și publicarea informațiilor despre organizatorii care își respectă obligațiile de protecție în caz de insolvență.

Transpunere
Statele membre vor avea 28 de luni la dispoziție pentru a transpune noua directivă după intrarea acesteia în vigoare.

Următorii pași
Acordul provizoriu trebuie să fie confirmat de ambele instituții înainte de a fi adoptat în mod oficial.

Context
Pachetele turistice sunt o alegere populară în rândul turiștilor. Un astfel de pachet implică combinarea a cel puțin două servicii turistice diferite vândute la un preț global. Pachetele sunt achiziționate atât online, cât și offline, și pot fi oferite de diverși operatori. Gama complexă de produse și de operatori (atât organizatori, cât și furnizori de servicii) care intervin în pachete turistice a făcut dificilă pentru călători recuperarea cheltuielilor atunci când un pachet este anulat integral sau parțial.

Insolvențele unor mari companii de turism, precum Thomas Cook în 2019, și criza COVID‑19 au arătat clar că protecția călătorilor în cazul unor evenimente majore neașteptate trebuia întărită. În octombrie 2023, Comisia a prezentat o revizuire a directivei din 2015 privind pachetele de servicii de călătorie, cu protecție sporită a turiștilor.

Turismul joacă un rol important în economia globală, reprezentând direct și indirect peste 10% din produsul intern brut global. Însoțită de creșterea veniturilor, scăderea costurilor legate de călătorie și o gamă tot mai mare de activități turistice disponibile, populația globală de turiști a crescut de la 680 de milioane în 2000 la peste 1,5 miliarde în 2019. Uniunea Europeană este principala destinație turistică din lume, primind aproximativ două treimi din toate sosirile internaționale de turiști în 2022. Industria turistică joacă un rol cheie în economia UE, cu aproximativ 2,3 milioane de întreprinderi turistice și 10,9 milioane de persoane care lucrau în acest sector în 2020.

Sursa: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/12/02/consumer-protection-council-and-parliament-strike-a-deal-on-revising-rules-on-package-travel/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *