Inedit – și nedorit – efect al pandemiei asupra unui business de miliarde de euro anual: creșterea afacerilor pe un șantier naval din vestul Turciei (Aliaga), unde cinci nave de croazieră uriașe sunt demontate și vândute la fier vechi.
Navele de croazieră au fost printre primele unde s-au format focare de COVID-19, atunci când pandemia s-a răspândit la nivel mondial la începutul acestui an.
În martie, autoritățile americane au emis un ordin de interdicție a navigației pentru toate navele de croazieră, ordin rămas în vigoare și azi.
Vineri, 2 octombrie 2020, echipele de muncitori au dezmembrat pereți, ferestre, podele și balustrade de pe mai multe nave din docul șantierului Aliaga, un oraș aflat la 45 km nord de Izmir, pe coasta de vest a Turciei. Încă trei nave urmează să se alăture celor deja dezmembrate.
Înainte de pandemie, acest gen de șantiere se ocupau de obicei de nave de marfă și containere, a declarat pentru Reuters Kamil Onal, președintele Ship Recyclers Association of Turkey.
„După pandemie, vasele de croazieră au schimbat cursul spre Aliaga într-un mod semnificativ”, a declarat Onal. „A existat o creștere a sectorului din cauza crizei. Când navele nu-și găseau de lucru, au fost orientate spre demontare ”.
Onal a spus că aproximativ 2.500 de muncitori lucrează pe șantier în mai multe echipe, durata pentru a demonta o navă de pasageri complet fiind de aproximativ șase luni. Navele au sosit din Marea Britanie, Italia și Statele Unite.
Șantierul naval își propune să crească volumul de oțel demontat la 1,1 milioane de tone până la sfârșitul anului, de la 700.000 de tone în ianuarie. “Încercăm să transformăm criza într-o oportunitate”, a spus Onal.
Chiar și elementele nemetalice ale navelor se reciclează, deoarece sunt mulți hotelieri care au venit pe șantier pentru a cumpăra materiale utile, a adăugat Onal.