În vacanţe, suntem înnebuniţi după shopping. Cu toţii ştim asta, dar acum avem şi confirmarea oficială! Un studiu al ITB Berlin, realizat de Monitorul World Travel în colaborare cu IPK International, arată că, la nivel mondial, vacanţele de shopping joacă un rol important în una din trei vacanţele petrecute în străinătate. Nimic nou sub soare, ai spune la prima vedere. Însă, ştii cât de mare ţi-e nebunia pentru shopping? Foarte mare dacă obişnuieşti să mergi în city break. Nu degeaba acest tip de excursii sunt adesea promovate drept „Distracţie şi shopping la…”
Shoppingul, un stâlp al industriei turismului
Sondajul arată că turiştii din city break-uri valorifică cel mai mult oportunităţile de shopping în timpul vacanţelor. Mulţi, dacă nu toţi, îşi aleg city break-ul în funcţie de destinaţie, gândindu-se mai mult la cumpărături decât la atracţiile oraşului în sine. „În multe locuri, shoppingul a devenit un stâlp al industriei turismului, care asigură destinaţiei respective venituri suplimentare”, spune Dr. Martin Buck, director de Travel & Logistics la Messe Berlin.
La nivel mondial, shoppingul s-a dovenit a fi important pentru peste 50% dintre turiştii care vizitează marile oraşe, iar în rândul celor care aleg Asia a crescut cu 80%. Astfel, în plus față de flerul şi atracțiile unui oraș, oportunitățile sale comerciale s-au dovedit a fi printre cele mai importante trei motive ale organizării de city break-uri. Pe lângă city break-uri, unul din trei turişti veniţi în sejururi de relaxare sau de plajă spune că shoppingul este foarte important în vacanţă. „Multe destinaţii de vacanţă satisfac turiştii bogaţi cu mall-uri atractive si servicii exclusive”, a adăugat Dr. Buck.
Destinaţii populare de shopping
Pun pariu că primul lucru care-ţi trece prin minte e Viena şi Paris. Studiul arată că cele mai populare destinaţii de shopping sunt în Europa de Vest, în Asia precum şi în Statele Unite ale Americii. Dintre ţările vest-europene, Franţa, Germania, Italia stau în vârful clasamentului. Turcia este cea mai mare atracţie a momentului datorită grandioaselor bazaruri, în timp ce Asia, China, Thailanda, Singapore și Coreea de Sud sunt printre țările mult râvnite ale momentului nu doar pentru fashion, ci şi pentru produsele proprii naturale.
Cine cumpără?
Urmărind lista internațională a sondajului ţărilor ai căror turişi merg în cele mai multe excursii de shopping, vedem că pe primul lor stă China, urmată de Malaezia și India. Pentru peste 50% dintre turiştii din aceste ţări cumpărăturile au fost foarte importante în timpul vacanţelor în străinătate. Shoppingul a fost, de asemenea, important, şi pentru turiştii din America de Sud, în special din Mexic, Argentina și Chile. Prin contrast, doar 30% dintre americanii turişti din SUA fost interesați de cumpărături, ceea ce-i face mai puțin dornici decât majoritatea. Shoppingul european a fost cel mai popular printre finlandezi, urmaţi de germani, francezi, suedezi și ruși, în timp ce pentru britanici și italieni acesta a jucat un rol mai puțin important.
Shoppingul s-a dovedit a fi popular în rândul persoanelor de toate vârstele, indiferent de educație și de nivelul financiar. Acesta s-a bucurat de popularitate egală între cei care au plătit mult pe transportul unei vacanţe şi cei care au plătit puţin. Singura diferenţă rezultată în urma sondajului a fost că femeile cumpără mai mult decât bărbaţii… ceea ce deja ştim, nu?